Ett gammeldags tågäventyr

En gång var Kjell-Åke Nilsson flygtekniker på Bromma flygplats. Idag är han tekniskt ansvarig för Nora Bergslags Veteran-Jernväg. – Att åka ånglok är att färdas genom historien. Det är maffigt, och många i den äldre generationen har upplevt ångloken som barn. Idag kommer de hit med sina barn och barnbarn och upplever ett gammeldags tågäventyr.

Veteranjärnvägen och stationsområdet i Nora är en totalupplevelse som fascinerar både barn och vuxna. Kjell-Åke Nilsson har upplevt allt många gånger, men är fortfarande lika entusiastisk när han visar och berättar. Tanklok, sadeltanklok, tenderlok, rälsbussar, ånglok och diesellok – alla är de original som vårdas ömt. Det äldsta loket är från 1873, gick vid ett skånskt sockerbruk och kallas därför ”Sockerpullan”. Verkstaden inne i lokstallarna är original likaså. Svarvarna, smedjan, till och med kontorsstolarna finns kvar.
– Det ser precis ut som när gubbarna gick hem, då verkstaden lades ner.
Malmen som bröts i Bergslagen är grunden till att järnvägen anlades. Och 1856 invigdes Sveriges första normalspåriga järnväg. Idag går rälsbussarna och ångloken från Nora till Järle eller Pershyttan från midsommar och fram till Noramarken. Kjell-Åke jobbar ibland som eldare, och då får han ligga i.
– Kolförrrådet på våra lok rymmer 3,5 ton och det går åt i genomsnitt 400 kilo kol per mil, berättar han.
Hur är det då att återuppleva delar av den resa som passagerare gjorde 1856?
– Vi kör med ett ånglok, tre personvagnar och en godsfinka. Det är en rofylld resa genom att vackert landskap. Och spännande, för så här reser man ju inte nuförtiden. Det ryker och låter, man hör hjulens dova dunkande. Det är en speciell upplevelse som man inte ska missa.